Coaching-ul, mai mult decât training


9DF07977DF

De ce avem nevoie de coaching?

  • pentru că avem angajaţi cu potenţial nefolosit în organizaţie;
  • pentru că vrem ca angajaţii noştri să poată rezolva singuri problemele pe care le întâmpină;
  • pentru că vrem să cunoaştem activitatea angajaţilor noştri, fără ca aceştia să se simtă “controlaţi”, ci ajutaţi şi susţinuţi;
  • pentru că vrem să stimulăm rezultate, nu să impunem;
  • pentru că vrem să ne fidelizăm angajaţii valoroşi.

Dacă ne gândim la o echipă, aceasta trebuie să evolueze pe trei direcţii

  1. puterea liderului să se realizeze prin recunoaşterea autorităţii acestuia;
  2. acceptarea sarcinilor de către echipă să decurgă din recunoaşterea autorităţii;
  3. afectivitatea , legătura care se formează între lider şi echipă şi între membrii echipei, să ducă la coeziunea echipei.

Coaching-ul se poate face apelând la servicii specializate de coaching realizate de firme de profil sau/şi, în mod constant, de către lider, ca practică managerială.

Pentru ca un manager să fie coach (antrenor) el trebuie să aibă o echipă. Echipa se defineşte, în primul rând, prin obiective comune. Nu poţi să transformi peste noapte, un număr variabil de angajaţi sau un număr constant de angajaţi variabili într-o echipă. Primul pas este să ai echipa care îşi va cere antrenorul pentru a atinge obiectivele dorite.

Oamenii se lasă modelaţi, instruiţi şi chiar adaugă un plus de valoare informaţiei primite dacă au de ce să o facă. Totul se reduce, invariabil, întodeauna, la motivaţie. Un bun coach aplică reguli generale prin particularizare. Interesul individual al fiecărui angajat trebuie să se regăsească în obiectivele firmei. Ex: de creşterea profitului să beneficieze şi angajaţii, de o mai bună imagine a firmei la fel etc.

Avantajul major de a forma o echipă este dat de forţa şi stabilitatea ei. Când un membru al echipei este înlocuit, integrarea noului membru se face mai uşor, el îşi găseşte locul în structura armonioasă deja formată.

Un coach trebuie să:

  • ofere modelul personal de abnegaţie şi tenacitate faţă de firmă;
  • să furnizeze paradigme de comportament pentru probleme cotidiene;
  • să conceapă proceduri şi metodologii pentru activităţile curente;
  • să ofere un cadru fluent de funcţionare a firmei, în care angajaţii găsesc răspunsuri în proceduri, metodologii, fişa pesonală a postului;
  • să stabilească un program de lucru cu şedinţe, sarcini, rapoarte-strict, dar confortabil;
  • le dea angajaţilor sentimentul apartenenţei la echipă-pentru că sinergia echipei face să se realizeze mult mai mult în echipă decât ar realiza fiecare angajat luat separat;
  • să îi înveţe pe angajaţi să fie proprii manageri pe postul ocupat.

Coaching-ul are ca rezultat o echipă:

  • disciplinată
  • motivată
  • în permanenţă antrenată

O echipă trebuie crescută şi dezvoltată de la depăşirea dependenţei membrilor de lider până la independenţa personală astfel încât fiecare să aibă capacitatea de a-şi realiza sarcinile individual, iar mai apoi la interdependenţa membrilor echipei, situaţia cea mai bună pentru o echipă, atunci când forţa acesteia este dată de membri valoroşi, bine antrenaţi şi mai ales de capacitatea acestora de a conlucra împreună pentru un scop comun.